Delfiner - Naturens skämt??




"Om man tar ett vilt och intelligent djur och lär den dumma konster så säger det mer om vår intelligens än deras."

Jag älskar delfiner, älskar deras tendens på livsglädje, kärlek till allt och alla och förmåga till att leka av sin glädje. Jag har aldrig för en sekund kommit på tanken att delfinen är naturens skämt eftersom deras ansikten alltid ler, även om deras innre gråter ifrån hjärtat.
Jag fick reda på att Flippers tränare, Rick O´barry´s delfin dog i hans famn efter att valt döden framför fångenskapen i bassängen. Han hade tränat "sina" delfiner utan en tanke på hur de mådde i deras fångenskap. Visst lekte och skrattade de? Väl?
Han berättar att delfiners andning inte är automatisk som för oss människor, utan delfiner väljer att andas, eller inte. På så sätt tog denna delfinen, Kathy, självmord i sin tränares armar.

I Taiji, i Japan kan en fiskare få över en miljon kr för en delfin. OM den väljs ut till en djurpark eller liknande. Resten av delfinerna slaktas, eftersom de rätt och slätt inte behövs och som de säger; De äter upp all fisk i havet.
Denna slakt sker i en "förbjuden vik" där ingen obehörig har tillträde. Ett par dykare lyckades en gång att filma en delfin som lyckats fly (som ni ser i filmen jag länkar nedan), lyckades ta sej över nätet och efter varenda simtag den tog kunde man skilja dens blod i vattnet innan den sjönk till botten.
Det är detta som Rick O´Barry försöker stoppa!
Ser man denna filmen, så ser man hur delfinerna brutalt och känslokallt slaktas, det är fruktansvärt hemska bilder och jag klarade inte av att de dem och avbröt filmen. Men sanningen ser ut så här, och ju fler som vet om den desto snabbare kan denna misshandel stoppas!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0