Mellanmål


Tänkte tipsa om ett kanonbra mellanmål, som är billigt, gott och "snabbt fixat" :) Nötter!
Själv har jag inte ätit nötter på länge då jag vet att det innehåller så mycket fett, men som sagt, det är skillnad på bra och dåliga fetter. Och det har precis ringt en klocka i min skalle, om hur fel jag hade om att nötter är danger zone! ;)

Nötter har en massa energi, proteiner, fibrer och en hel del viktiga fettsyror. Håller men en handfull nötter i handen så innehåller de ca: 150 kalorier, beroende på vad det är för nötter. Sedan gäller det ju att kunna begränsa sej till ca 30g nötter för att inte få i sej allt för mycket kalorier :)

Hittade en kanonbra tabell när jag googlade, så här ser man ju, och kan jämföra lite :)

Näringsvärde 30g
Fett
Typ av nöt Kalorier Protein Totalt MFET MONE POLE
Jordnötter 180 8,1 15 2 7 5
Mandel 170 6 15 1 9 3
Valnötter 200 4 19 2 4 12
Cashewnötter 180 5 14 3 8 2

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0