Do a little more each day, than you think you possibly can.

Foto ifrån cykelutbildningen 2010, emilforss.se.

Om man, som jag, ofta går på gruppass så väljer man väl pass efter vilken ledare man anser coacha bäst. Jag vill ha en ledare som ger vägledning genom hela passet, bara den vet var och när uppvärmingen tar slut och allvaret tar vid. Bara ledaren vet var topparna i passet ligget och hur många låtar, eller minuter, det är kvar till finalen, eller hur många minuter som kvarstår av aktiva återhämtningen etc.

På så sätt utnyttjar man hela passet. Att ha 3-4 finallåtar som innebär att man under sista rycket inte orkar ge 100%, pga av att ledaren inte visar var man laddar och var någonstans man kan lägga all den sista energin man har kvar.

Jobbskada möjligen. Jag vet hur jag själv coachar när jag leder pass, så som jag själv vill att en ledare ska vara. Tydlig i var man är i passet, ha ett bra förarbete i form av musik och sammansättning samtidigt som man ska kunna pusha, pusha, pusha.

Jag går inte på pass där ledaren fipplar med cdbyte låt efter låt, eller som sjunger med i musiken mer än vad den coachar.
Jag går heller inte på pass där ledaren inte har en plan bakom passet. Ska det vara intervaller, pulsträning etc.? Det ska ledaren ha koll på.

Så, ett litet tankeinlägg från min sida. Som tur är så är alla olika, alla tränar bättre med olika ledare, och olika ledare drar olika folk. Man får det man väljer. Tur är väl det :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0